Amikor majdnem 2 éve megvettem a robogómat,abban a hiszemben vezettem a magyar B kat. jogsimmal,hogy minden fasza,otthon is így megy ez.Hát nem.Illetve részben.Ez akkor derült ki,miután lefoglaltam egy időpontot a tanfolyamra.Addigra már be kellett cserélnem a magyar jogsit angolra,mert hát ugye nyilván.Na.Pont másnap(miután lezsíroztam az időpontot),levillogott egy motoros rendőr,hogy ellenőrzés meg ilyenek.Jó.Tökre nyugodt voltam,mert minden papír rendben,adtam is neki a jogsit.Ez hiba volt,mindjárt mondom,miért.Kérdi a jóember,hogy hol van az L plate?Ez egy piros L betű,amit elül-hátul fel kell ragasztani,és mutatja,hogy megvan a CBT tanfolyam,a nagymotorra meg még nincs.Kezdem neki magyarázni,hogy jövő héten megyek a CBT-re,mert nekem azt mondták,hogy azt csak akkor kell megcsinálni,ha valaki 125 köbcentis motort vezet.Hát nem,vazze.50-es robogóra is kell.Már majdnem elengedett egyébként,aztán jól meggondolta magát,kihívta egy kollégáját,aztán elmagyarázták,hogy akkor most jól megbüntetnek 60 fontra meg 3 pontra,a robogót meg lefoglalják,aztán mehetek Wembley-be elhozni.Hogy az a jó édes...Amikor elmeséltem a barátomnak,egyből azt mondta,hogy minek adtam oda a jogsit.Angliában nem vagy köteles átadni a helyszínen,hanem van egy heted bemutatni a rendőrörsön.Ha így tettem volna,akkor megúsztam volna a robogó lefoglalását.Meg spóroltam volna egy kis pénzt.Na mindegy,ezután majd "nem lesz nálam" és kész.Két nap múlva már nálam volt a Neos újra,de nem rizikóztam,hogy használom,amíg nincs meg a CBT.Amit meg is csináltam egy hét múlva simán.CBT vagyis compulsory basic training.Az egész pár órát tart,és egy 125 motorral tanultunk.De lehet választani 125-ös automatát,tehát robogót is.Egy iskola udvarán kezdtünk egy kis elmélettel.Alapvető szabályok(nem telefonálunk motorozás közben,nem ám)(én mondjuk már láttam sms-ező futárt),motoros ruházat,alkohol hatása,stb.Utána gyakorlat.Kitámasztás,vissza,elindulás,megállás,kanyarodás,nyolcasokat csinálni,szlalom,vészmegállás és U-kanyar.Általában ment mindenkinek,több srácnak már volt tapasztalata,nekem meg fingom nem volt a váltásról.Azért nem fostam össze magam,inkább élveztem a dolgot,tetszett.Csak kibaszott szar idő volt,jól is esett,hogy beültünk ebédidőben egy hamburgerre.Na jó,ettem sült krumlit is.Utána ki az utcára.Ilyenkor nem is tudom,melyik a jobb,ha van rutinod már városi vezetésben,vagy ha abszolút kezdő vagy.Ha először mész ki a városba,nyilván tele a gatyád,mert nem elég a motorra "figyelned",de még ott van a forgalom,azzal kell igazán tisztában lenni.Viszont,ha jó az oktató,akkor mindent jól fogsz megtanulni már az elejétől.Nekem volt már a hátam mögött több,mint egy év robogós rutin,ez viszont hozza a "kötelező" rossz szokásokat.Követési távolság,megállási távolság,ne rohanjunk zebrán a gyalogosok közé,ilyenek.Azért elég jól csináltam,nem vétettem nagy hibákat,mindig használtam a tükröket,hátranéztem a vállam felett(safety check),nem mentem túl lassan vagy gyorsan,helyesen próbáltam besorolni a körforgalmaknál.Egy-két órát mentünk,vissza az irodába,aztán már írták is a papírt,hogy letettem a CBT-t.Ennyi volt.Egy Yamaha YBR125 volt egyébként alattam,jó kis tanulómotor.Mivel én ezután adtam le a jogsimat a rendőrségen,várnom kellett,míg visszakapom,és utána hívtam őket,hogy mennék a nagy vasra.Előtte még azonban el kellett intéznem valamit,ami nélkül nem indulhat a tanfolyam.Ez a Theory Test(KRESZ).Telefon,időpont egyeztetés,fizetés kártyával.Az egész helyiség olyan,mint egy egyszerű polgármesteri hivatal.Bejelentkezés,pár perces várakozás(egyesével lehet menni),aztán go.Megmondják,melyik számítógép a tiéd,csüccs le,katt.Első rész,elmélet.50 kérdés,ebből 43-at jól kell megválaszolni.Második rész,a veszélyforrásokat kell észrevenni.Több videót játszanak le egymás után,és kattintással kell megjelölni,mikor veszed észre a veszélyt.A 75-ös maximumból 44-et kell elérni.Magam sem hittem el,de amint letelt az egy óra,rá 5 percre már nyomtatták is ki a papíromat.Aztán ott voltam a nagymotor tanfolyamon egy hétfői esős napon.Leadtam minden papírt(CBT,Theory Test),aztán felültem a ... 125-ösre.Megint.Amit már egyszer vezettem.Először csalódtam kicsit,hogy nem egyből a nagyra,de jó volt ez így.Aznap még azzal gyakoroltam,kedden meg szerdán pedig a GS500-assal.Ugyan azokat csináltuk,mint a kicsivel,minden egészen jül ment,csak a francos U-kanyarral voltak gondjaim.Egyszer ment,másszor nem.Pedig azt mondják,hogy ez az egyik fokmérője a motorozásnak,motorkezelésnek.Van benne valami,a gázt minden idióta tudja húzni...Mivel a jogsim a rendőröknél volt,nem tudtam csütörtökön vizsgázni,csak miután visszakaptam.Hogy hogyan ment,azt már leírtam emitt.Hogy miért nem bírok egy rövid bejegyzést írni,nem értem.Le is ment közben a háttérben egy Hernan Cattaneo mix.Valaki felhomályosíthatna,otthon miként-hogyan-mennyiért megy a nagymotor tanfolyam.
Londoni mindennapok
2008.02.17. 23:01
A nagymotor tanfolyam Londonban...
Címkék: motor yamaha tanfolyam london kresz nagymotor
...hát...,igen,kb. 600-700 fontba kerül.Nem kis összeg,ja,elismerem(200eFt),ha jol tudom,ez kb. a duplája az otthoninak,de van egy szépsége a dolognak,mégpedig,hogy 5 nap alatt le lehet tenni,mindenféle mesterkedés nélkül,teljesen legálisan.Elmesélem,nálam hogyan történt.
Szólj hozzá!
A bejegyzés trackback címe:
https://xjr400.blog.hu/api/trackback/id/tr53343492
Kommentek:
A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.
Nincsenek hozzászólások.
Utolsó kommentek